Cascada Pătrăhăițești

Cascada Pătrăhăițești, după numele satului în apropierea căruia se află, sau Cascada Buciniș, după numele râului pe cursul căruia se formează, este o cădere de apă de aproximativ 14 m, în două trepte. Cascada este situată în Munții Bihorului, sub Vârful Curcubăta Mică.

Pe hărțile mai vechi cascada poate fi găsită sub denumirea de Cascada Buciniș. În zonă localnicii o cunosc sub numele de Cascada Pătrăhăițești. Cel mai probabil, din acest motiv și indicatoarele "vorbesc" tot de Cascada Pătrăhăițești.

Venind dinspre Câmpeni, și mergând spre Ștei, la aproximativ 1 km după intrarea în comuna Arieșeni, se face un indicator la stânga înspre Cascada Pătrăhăițești și Muzeul Pătrăhăițești. De aici se poate urma marcajul punct roșu, care merge ceva vreme însoțit de marcajul bandă albastră, care urcă până la Vârful Bihorul Mare. Se lasă asfaltul în urmă, la această intersecție. Urmează o bună bucată de drum pietruit, dar în stare foarte bună, fiind întreținut pentru accesul la releul de pe Vârful Bihorul Mare. Se termină gospodăriile sătenilor, drumul face la stânga traversând un pod, și nu după mult timp marcajul bandă albastră, alături de drumul cel bun, ne părăsește spre dreapta. Urmărim în continuare doar marcajul punct roșu. La fiecare bifurcație se găsește câte un indicator, chiar dacă uneori este un pic mai putin evident, asta dacă nu se vede destul de clar pe unde continuă marcajul. Se trece pe lângă o cabană ce pare a fi părăsită. Se continuă până la o nouă bifurcație, unde marcajul punct roșu pare a continua și spre dreapta, spre Muzeul Pătrăhăițeşti, și înainte spre Cascada Pătrăhăițești. Dacă nu avem în plan să trecem pe la muzeu, să mâncăm o clătită cu dulceață, să asistăm la o prezentare de triluri din tulnic, dar de unde evident că nu putem pleca cu mâna goală, putem să ne continuăm drumul direct spre cascadă. Conform unui indicator am mai avea doar 2 km de aici. Putem spune că ne aflăm în satul Pătrăhăițești, unul din cele mai izolate cătune din Apuseni. Traversăm satul, care nu e chiar așa de întins. Și continuăm pe o potecă îngustată față de drumul de până acum, pe unde putea circula mașina. Trecem peste o pajiște, ocolim un deal și intrăm în pădure. Urmează un urcuș prin pădure, mai pronunțat decât până acum. Dar la final ne așteaptă o minunată cădere de apă, Cascada Pătrăhăițești.